- Akordeon jest instrumentem kompletnym, na akordeonie można zagrać wszystko – przekonywaÅ‚ Ryszard JarosÅ‚aw Piotrowniski, organizator i kierownik artystyczny KoniÅ„skiego Kameralnego ZespoÅ‚u Akordeonowego. To twierdzenie zespóÅ‚ udowadniaÅ‚ w czasie koncertu z okazji swojego 35-lecia, wykonujÄ…c dzieÅ‚a Mozarta, Straussa, Musorgskiego, Moniuszki, Piazzolli i Beltramiego.
PoczÄ…tki zespoÅ‚u siÄ™gajÄ… 1979 roku. W SÅ‚upcy Ryszard J. Piotrowski, nowy instruktor muzyki w Miejskim Domu Kultury, zaÅ‚ożyÅ‚ SÅ‚upecki Kwintet Akordeonowy. Nie byÅ‚ to zespóÅ‚ instrumentalnie jednorodny. Tworzyli go: Ryszard J. Piotrowski – I akordeon, Eligiusz Kawa - II akordeon, January JasiÅ„ski – III akordeon, Mariusz Stadnik – IV akordeon oraz Grzegorz Piotrowski – gitara basowa/akordeon basowy, BogusÅ‚aw Brzozowski – gitara rytmiczna, Zbigniew Koronkowski – perkusja. ByÅ‚y też dwie wokalistki – Bożena Reszelewska i Magdalena Chmiel. ZespoÅ‚em tylko akordeonowym staÅ‚ siÄ™ w 1983 r., kiedy to animator grupy przeniósÅ‚ siÄ™ do Konina. PrzygarnÄ…Å‚ ich ówczesny Wojewódzki Dom Kultury, później KoniÅ„ski Dom Kultury (i tak jest do dzisiaj). Już KoniÅ„ski Kwintet Akordeonowy tworzyli: Ryszard J. Piotrowski, Eligiusz. Kawa, StanisÅ‚aw Kostka, Roman Michalski, PaweÅ‚ Nawrocki. Echem odbiÅ‚ siÄ™ wystÄ™p koniÅ„sko-sÅ‚upeckich akordeonistów podczas V Golubskich Konfrontacji Muzycznych „O zÅ‚otego goÅ‚Ä™bia Anny Wazówny” w Golubiu-Dobrzyniu (1983 r.), na których zdobyli swoje pierwsze wyróżnienie. WiÄ™cej o historii koniÅ„skich akordeonistów znaleźć można na http://www.kdk.konin.pl/jubileusz-koninskich-akordeonistow .
Na scenie KDK 19 grudnia 2014 roku zasiedli: Krystian Weber – I akordeon, Waldemar Jednoróg – II akordeon, Ryszard J. Piotrowski – III akordeon, PrzemysÅ‚aw KusioÅ‚ek – IV akordeon i PaweÅ‚ Trzos – akordeon basowy. – Koncert dedykujemy profesorowi WÅ‚odzimierzowi Lechowi Puchnowskiemu, twórcy wspóÅ‚czesnej akordeonistyki polskiej – mówiÅ‚ R.J. Piotrowski. – Mamy bardzo wiele do zawdziÄ™czenia profesorowi – wierzyÅ‚ w nas, dopingowaÅ‚ do pracy, wyznaczaÅ‚ kolejne cele artystyczne. W czasie koncertu wykonamy kilka dzieÅ‚ w jego opracowaniu muzycznym na zespóÅ‚ akordeonowy.
ZaczÄ™li od Suity Gotyckiej Leona Boellmanna (opracowanie Henryka KrzemiÅ„skiego). Utwór napisany na organy zabrzmiaÅ‚ w wykonaniu akordeonistów... organowo, poczynajÄ…c od Introdukcji a koÅ„czÄ…c, szczególnie, na Toccacie. Åšwietnie ludowe instrumenty zagraÅ‚y akordeony w „Antike ungarische Tänze” Ferenca Farkasa (opr. W.L. Puchnowski). W czasie wykonania „Eine kleine Nachtmusik” Wolfganga Amadeusza Mozarta okazaÅ‚o siÄ™, na jak trudy repertuar zdecydowaÅ‚ siÄ™ zespóÅ‚. Polka „Trisch-Trasch” Johanna Straussa zabrzmiaÅ‚a lekko, zwiewnie, wiedeÅ„sko. Wrażenie na sÅ‚uchaczach sprawiÅ‚o wykonanie „Suity Irlandzkiej” Matyasa Seibera, wÄ™gierskiego kompozytora mieszkajÄ…cego i pracujÄ…cego w Anglii: akordeoniÅ›ci oddajÄ…c atmosferÄ™ irlandzkiej melodyki podkreÅ›lali także jazzowe zaciÄ™cie kompozytora.
Po brzmieniach rosyjskich kompozytorów: walca Arama Chaczaturiana do dramatu Lermontowa „Maskarada”, Scherza B-dur Modesta Musorgskiego i „Wariacji” Anatolija SzaÅ‚ajewa, przyszedÅ‚ czas na „Libertango” Astora Piazzolli (w opr. R.J. Piotrowskiego), „PrzÄ…Å›niczkÄ™” StanisÅ‚awa Moniuszki i „PociÄ…g” („Il treno”) Wolmera Beltramiego. A potem byÅ‚y bisy, czyli „Czardasz” Vittorio Montiego i „La Cumparsita” Gerardo Matosa Rodrigueza; obydwa utwory zaaranżowane z podkÅ‚adem muzycznym wyraźnie przypadÅ‚ do gustu sÅ‚uchaczom dopytujÄ…cym siÄ™, czy te utwory znalazÅ‚y siÄ™ na nowej pÅ‚ycie zespoÅ‚u. Nie znalazÅ‚y? Szkoda... (o nowej pÅ‚ycie zespoÅ‚u napiszemy w innym miejscu i czasie).
Jak na jubileusz przystaÅ‚o byÅ‚y podziÄ™kowania, tym razem zespoÅ‚u dla osób i instytucji, które pomogÅ‚y w zorganizowaniu koncertu i nagraniu pÅ‚yty. WÅ›ród tych, którym dziÄ™kowano, byli: UrzÄ…d Miejski w Koninie, KoniÅ„ski Dom Kultury, Miejskie PrzedsiÄ™biorstwo Gospodarki Odpadami Komunalnymi, Miejskie PrzedsiÄ™biorstwo Energetyki Cieplnej, Miejskie PrzedsiÄ™biorstwo Budownictwa SpoÅ‚ecznego, Franspol, UNIQA, CEZAS Polska, Centrum Kultury i Sztuki, Starostwo Powiatowe w Koninie, redakcje „PrzeglÄ…du KoniÅ„skiego”, Radio ZET Gold, TV Wielkopolska, Andrzej MoÅ›, Marcin Kosmalski i Adam Pawlikowski. ZespoÅ‚owi zaÅ› dziÄ™kowano przede wszystkim oklaskami. Chór mÄ™ski z Zagórowa fetowaÅ‚ akordeonistów „Å›piewajÄ…co”, czyli chóralnym „Sto lat”. SÅ‚awomir Lorek, zastÄ™pca prezydenta miasta, mówiÅ‚: – Nie sztuka mieć pomysÅ‚ na zespóÅ‚, sukcesem i sztukÄ… jest utrzymać go na poziomie przez 35 lat!
Czy zatem mamy prawo oczekiwać na 40-lecie KoniÅ„skiego Kameralnego ZespoÅ‚u Akordeonowego? – Trudne pytanie – odpowiada Ryszard J. Piotrowski. – W zespole zachodzi zmiana pokoleniowa. Dzisiaj oficjalnie pożegnaliÅ›my Eligiusza KawÄ™ i PawÅ‚a Nawrockiego (choć nadal wspóÅ‚pracujemy, bo wiÄ™zi koleżeÅ„skie Å‚Ä…czÄ… nas niezwykle silnie). MiÄ™dzy nami pojawili siÄ™ dwaj nowi muzycy: Waldemar Jednoróg i PrzemysÅ‚aw KusioÅ‚ek. Mnie coraz bardziej pochÅ‚aniajÄ… inne projekty muzyczne. Pewnie zespóÅ‚ czekajÄ… kolejne zmiany. Jakie, kiedy i czy w ogóle – czas pokaże.
Fot. Marcin Oliński
Brawurowy debiut r..
Około 10 tys. zł..
Bardzo dobrze zaprezentowali siÄ™ w miniony wee..
Koncert Ewy Bem z ..
Dorośli widzowie ..