Kiedy siÄ™ spotkali, mieli tylko siebie i parÄ™ groszy na parasol. Åšwieżo upieczeni małżonkowie zostali bez dachu nad gÅ‚owÄ… i miejsca na ziemi. Z pomocÄ… przyszedÅ‚ im napotkany Gogo. Mogli zamieszkać w jego teatrze. Nie mogli – zaglÄ…dać do szafy. Pod żadnym pozorem! Kiedy ciekawość przerosÅ‚a proÅ›by i zakazy oto zaczęło siÄ™ dziać – w życiu gÅ‚ównych bohaterów i na scenie… 

Moim domem było i jest moje dzieło. Obraz, spektakl, teatr, scena.

Tadeusz Kantor


„Tutaj nic nie ma” – powiedzieli najpierw nowi mieszkaÅ„cy teatru, ale Gogo zaprzeczyÅ‚: „Jak to? W teatrze nic nie ma?”. SiÅ‚Ä… wyobraźni stworzyÅ‚ w mig stóÅ‚, krzesÅ‚a, ciepÅ‚y dom, a nawet – morze i góry. Nie pozwoliÅ‚ jedynie otwierać tajemniczej szafy. Minęło kilka lat, kolejne urodziny ich córki byÅ‚y dla niej bardzo smutne. Rodzice nie mieli pieniÄ™dzy na prezent. ZrzÄ…dzeniem przypadku otwarta zostaÅ‚a szafa. Para znalazÅ‚a w niej przepiÄ™knÄ… lalkÄ™ oraz rekwizyty – królewskie korony i szaty. Ta sytuacja staÅ‚a siÄ™ poczÄ…tkiem intryg, kÅ‚amstw i niezrozumienia, jakie zapanowaÅ‚y w kochajÄ…cej siÄ™ dotÄ…d rodzinie. I tu sytuacjÄ™ próbowaÅ‚ uratować Gogo (z nieodÅ‚Ä…cznÄ… pacynkÄ… Pusi), wywoÅ‚ujÄ…c, a wÅ‚aÅ›ciwie „ogÅ‚aszajÄ…c” – burzÄ™.

Sztuka Andrzeja Maleszki byÅ‚a wielokrotnie wystawiana przez kolejne zespoÅ‚y teatralne, które w KoniÅ„skim Domu Kultury prowadziÅ‚a Elżbieta Gierasimow-Zakowany (premiery: 2001, 2003, 2007 – przyp. red.). Ma ona przesÅ‚anie, Å›wietnie napisanÄ… historiÄ™ i dialogi, a przede wszystkim – nie ma w niej żadnej drugoplanowej roli. Każdy z aktorów amatorów może siÄ™ wykazać swoimi umiejÄ™tnoÅ›ciami, zbudować aktorskÄ… kreacjÄ™, być scenicznÄ… osobowoÅ›ciÄ…. Temat, jaki podejmuje w kontekÅ›cie baÅ›niowoÅ›ci i teatralnoÅ›ci autor „Burzy w teatrze Gogo” nie należy w gruncie rzeczy do najprostszych. Komu możemy zaufać jak nie rodzicom? Przez kogo powinniÅ›my czuć siÄ™ bezgranicznie kochani i akceptowani? Dlaczego czasem dzieje siÄ™ tak, że chcemy być lepsi niż jesteÅ›my, krzywdzÄ…c przy tym najbliższych? Dlaczego chcemy zmieniać tych, których kochamy?

Ta niedÅ‚uga sztuka peÅ‚na jest mÄ…droÅ›ci, ale nie tej serwowanej wprost, lecz zmuszajÄ…cej do myÅ›lenia i zadawania sobie trudnych pytaÅ„. Wiadomo, jak każda baśń, zawiera drugie, emocjonalne dno. MÅ‚odzi ludzie z Teatru „Waliza” przedstawili jÄ… w sposób nie narzucajÄ…cy, po latach pracy z ElżbietÄ…-Gierasimow-Zakowany posiedli wiedzÄ™ na temat warsztatu aktora, dykcji, emisji gÅ‚osu. SÄ… swobodni na scenie, z Å‚atwoÅ›ciÄ… opanowujÄ… jej przestrzeÅ„. PanujÄ… też nad ciaÅ‚em, gestem, mimikÄ…. W tak niedÅ‚ugim czasie, osiÄ…gnÄ™li tak wiele.

W „Burzy”, którÄ… oglÄ…daliÅ›my 1 czerwca tego roku tytuÅ‚owÄ… rolÄ™ Gogo zagraÅ‚a Weronika Szkudlarek, utytuÅ‚owana recytatorka, laureatka prestiżowych konkursów sÅ‚owa w mieÅ›cie, regionie i kraju, podobnie zresztÄ… jak inni jej koledzy z zespoÅ‚u. MamÄ™ Dziewczynki, córki gÅ‚ównych bohaterów, a zarazem KrólowÄ… (po przemianie) zagraÅ‚a Alina Kacprzak, która byÅ‚a w tej kreacji i peÅ‚na zwÄ…tpienia, i zawodu, ale również nieprzejednana i wÅ‚adcza. Jej scenicznym partnerem byÅ‚ ojciec i Król – Krystian Maciejewski, mÅ‚ody aktor obdarowany wielkim talentem i znakomitym gÅ‚osem. ZagubionÄ… DziewczynÄ™, córkÄ™ przedstawiÅ‚y widzom dwie aktorki z „Walizy”: Estera KarpiÅ„ska (do otwarcia szafy, także w roli narratorki) oraz Weronika Andrzejczak (od momentu, gdy szafa zostaÅ‚a otwarta, stajÄ…c siÄ™ przyczynÄ… nieszczęść). Jako LalkÄ™-intrygantkÄ™ zobaczyliÅ›my z kolei JulkÄ™ Smogór, która miaÅ‚a utrudnione zadanie. Ta postać narzuciÅ‚a jej sposób poruszania siÄ™ i zachowania, o którym mÅ‚oda aktorka musiaÅ‚a caÅ‚y czas pamiÄ™tać.

I jak to w baÅ›niach bywa, udaÅ‚o siÄ™ zapÄ™dzić demony do szafy. Bohaterowie spektaklu wrócili do swego dawnego życia. ZaczÄ™li widzieć je, takim jakie jest. Bez wyobrażeÅ„ o tym, ile trzeba mieć pieniÄ™dzy, by poczuć siÄ™ ważnym, dostrzegli też w koÅ„cu swojÄ… córkÄ™.

ByÅ‚a to ostatnia „Burza w teatrze Gogo”, którÄ… w KoniÅ„skim Domu Kultury reżyserowaÅ‚a z mÅ‚odzieżą Elżbieta Gierasimow-Zakowany. Instruktor recytacji i teatru wychowaÅ‚a pokolenia miÅ‚oÅ›ników poezji, literatury i teatru. JeÅ›li nawet nie zostali aktorami, reżyserami, scenarzystami, praca z niÄ… uczyniÅ‚a ich wrażliwymi i Å›wiadomymi odbiorcami tych sztuk.

PremierÄ… „Burzy” Elżbieta Gierasimow-Zakowany żegnaÅ‚a siÄ™ też ze swÄ… instruktorskÄ… pracÄ…. W imieniu zespoÅ‚u podziÄ™kowaÅ‚a jej za niÄ… dyrektor KoniÅ„skiego Domu Kultury – Elżbieta MiÄ™tkiewska-Markiewicz. Instruktorka, której dążenie do perfekcji i szczegóÅ‚u docenili też mÅ‚odzi aktorzy – zostaÅ‚a przez nich obdarowana bukietem kwiatów i dobrym sÅ‚owem. Mamy nadziejÄ™, że to tylko pożegnanie z miejscem, bo tacy ludzie nie przechodzÄ… przecież na emeryturÄ™. To tylko kwestia umowy, zupeÅ‚nie jak w teatrze! Nie żegnamy siÄ™ wiÄ™c  z TobÄ…, Elu. DziÄ™kujemy po prostu, że mogliÅ›my z TobÄ… pracować i uczyć siÄ™ od Ciebie rzeczy dobrych i mÄ…drych.

Warto również dodać, że Pusi – pacynka i przyjaciel Gogo – zostaÅ‚ wynaleziony przez plastyczkÄ™ z KDK, KatarzynÄ™ MijakowskÄ… i trochÄ™ podrasowany flamastrem. Jego nowy wyglÄ…d zainspirowaÅ‚ też innÄ… osobÄ™ – Teresa Krupa, mistrzyni igÅ‚y stworzyÅ‚a dla Gogo podobny kostium, by zwiÄ…zać ich jeszcze mocniej. Spektakl wypeÅ‚niaÅ‚a też Å›wietnie dobrana muzyka autorstwa Seweryna Krajewskiego („Niech żyje bal”, sÅ‚owa: Agnieszka Osiecka), Krzysztofa Logana Tomaszewskiego („Z potrzeby duszy i serca”), Yanna Tiersena (wÄ…tki z filmu „Amelia”) oraz Clintona Masella (”Requiem dla snu”).

PS. 29 maja jurorzy XXX Wojewódzkiego Konkursu Recytatorskiego im. Juliusza SÅ‚owackiego w MiÅ‚osÅ‚awiu zÅ‚ożyli Elżbiecie Gierasimow-Zakowany podziÄ™kowania za: niestrudzonÄ… aktywność instruktora, która rokrocznie owocuje wspaniaÅ‚ymi wystÄ™pami kolejnych pokoleÅ„ miÅ‚oÅ›ników sztuki sÅ‚owa (podpisano: Jerzy Borowczyk i Grzegorz Ociepka). Krystian Maciejewski, Pan MÅ‚ody i Król z „Burzy w teatrze Gogo” zdobyÅ‚ tam wyróżnienie.


Fot. Andrzej MoÅ›

REKLAMA:

Zapowiedzi

Partnerzy KDK