Benedict Cumberbatch ma w sobie coś z Hamleta. Determinację, siłę, nieprzejednanie. Brytyjski aktor o dziwnie brzmiącym nazwisku i urodzie dla koneserów z dnia na dzień stał się światową gwiazdą. Pochodzi z aktorskiej rodziny, otrzymał gruntowne sceniczne wykształcenie, ma nienaganne maniery, zanim za jego sprawą zostały wyprzedane wszystkie bilety na „Hamleta” zrealizowanego przez kultowy Barbican Centre, zagrał w mini serialu BBC – „Sherlock Holmes”, który przyniósł mu rozgłos i sławę. Kunszt aktorski Benedicta Cumberbatcha w najsłynniejszej Szekspirowskiej roli podziwiali tym razem widzowie z Konina (15 października br.).
„Hamlet” z jego udziałem został włączony do repertuaru Barbican 25 sierpnia br. W przedpremierowych prezentacjach był pokazywany przez trzy tygodnie wcześniej. Wszystkie bilety zostały sprzedane. Fani Benedicta Cumberbatcha (którego widzowie Kina Studyjnego CENTRUM mieli sposobność oglądać w innym widowisku z cyklu NT LIVE: „Frankenstein”, KDK, sezon 2014/2015) koczowali pod Barbican od godziny 15.00 do rana dnia następnego, by zdobyć upragniony bilet (kupowali je również od koników). Na zadane przez dziennikarzy pytania na znajomość tragedii Szekspira, udzielili jednak 1 odpowiedź prawidłową na 5 możliwych. Prasa okrzyknęła ich niewybrednym epitetem „cumberbitches”. Mama Benedicta Cumberbatcha skwitowała zaś jego rolę słowami: „Cholernie dobry Hamlet”. Wokół tej produkcji rozpętała się zbiorowa histeria, która nie ominęła również krytyki i mediów. Kiedy „The Times” przyznał widowisku dwie gwiazdki i skrytykował przeniesienie słynnego „to be or not to be” z III aktu na początek, pisząc: „Rzeczywiście, coś jest nie tak w państwie duńskim”, kolejnego dnia autorzy przenieśli monolog Hamleta na swoje miejsce. Sytuacja ta wywierała ogromną presję na cały zespół, krytyka nie spuszczała z niego oczu – od momentu rozpoczęcia prób aż do premiery. „Przypominało to trochę sytuację, w której krytycy sztuki buszują po pracowni malarskiej oglądając niedokończone obrazy i atakują artystów nim wyschnie na nich farba” – skarżył się dyrektor artystyczny Royal Court, Ian Rickson (sztukę wyreżyserowała Lindsey Turner).
„The Observer” nazwał Cumberbatcha „najbardziej elokwentnym i racjonalnym Hamletem”, pisząc, że jego Hamletowski monolog przypominał udział w debacie na tematy społeczne. Był to komplement skierowany pod adresem aktora, który wypowiedział go w sposób, jaki do tej pory nie był znany. Chwalił też fakt, że potrafi on wyłączyć emfazę i współcześnie frazować, nie gubiąc sensu przekazu.
Monumentalna była również scenografia, zapowiadająca rozwój tragicznych wypadków, okazała, ciemna, jej szczegóły budziły grozę (zaprojektowała ją Es Devlin), wycieniowana miejscami błękitno-turkusowo-granatowym kolorem. Nad stołem królewskim unosił się ogromny żyrandol. W tle znajdowały się schody na galerię, gigantyczne drzwi, ściany zdobiły portrety. Mimo pozornego ciężaru i przytłaczającego wrażenia, elementy scenografii łatwo dawało się przemieszczać w poszczególnych scenach, z czym radzili sobie aktorzy. W centralnym miejscu ustawiono stół, Cumberbatch, w roli Hamleta, siedział przy nim w pozie Chrystusa – jak podczas Ostatniej Wieczerzy. Scenografię dopełniało światło. Scena, początkowo ciemna, rozjaśniana była w danych momentach światłem stroboskopowym, powolnymi najazdami – wszystko to dawało efekty filmowe.
Ofelię zagrała Sian Brooke. Była to współczesne wydanie odrzuconej dziewczyny, dla której rolę ponad 400 lat temu napisał William Szekspir. W sukience, żółtej bluzeczce, spodniach, z aparatem na szyi, nie przypominała zwiewnej niewinnej istoty, którą spotkało niezawinione cierpienie. Z postacią konweniował jedynie delikatny głos aktorki. W rolę Królowej Gertrudy wcieliła się Anastasia Hille – piękna, nieświadoma, rozgorączkowana, ale i opanowana. Znakomite role: Laertesa, brata Ofelii, zagrał Kobna Holbrook-Smith, Horacego – Leo Bill. We współczesnych kostiumach, koszulach w kratę, designerskich okularach, a nawet tatuażach.
Nieoczekiwanie, podczas owacji na stojąco w Barbican, Benedict Cumberbatch zaapelował o pomoc dla uciekinierów z ogarniętej konfliktem Syrii i krajów ościennych, nazywając działania brytyjskiego rządu w tej kwestii „zbyt powolną odpowiedzią na kryzys”. Zacytował też fragment wiersza somalijskiego poety Warsana Shire: „Rodzice pozwalają swym dzieciom wejść na łódź, tylko wtedy, gdy morze jest bezpieczniejsze od lądu”. Aktor zachęcał widzów na całym świecie do pomocy finansowej dla uchodźców, wziął również udział w kilku spotach – „The Help is Coming”, które będą prezentowane w przerwach podczas kolejnych spektakli „Hamleta” w Barbican Centre w Londynie. Apel artysty za pośrednictwem przekazu satelitarnego usłyszeli widzowie na całym świecie, także Ci, którzy wspólnie z Brytyjczykami (dlaczego tak nieśmiało?), oklaskiwali jego kolejną znakomitą teatralną rolę w ramach światowego cyklu Narodowego Teatru w Londynie – NT LIVE. Prezentujemy go dla Państwa już drugi sezon. Przypominamy, że do końca roku na ekranie Kina CENTRUM zostaną wyświetlone jeszcze dwa dzieła, zrealizowane na podstawie wielkiej brytyjskiej i amerykańskiej prozy. Mowa o sztukach „Człowiek i nad człowiek” (George Bernard Shaw, w roli głównej Ralph Finnes; 16 listopada br., 18.00) oraz „Widok z mostu” (Arthur Miller; 7 grudnia br., 18.00). Bilety w cenie 20/30 zł można zakupić w impresariacie KDK.
Z okazji premiery „Hamleta” w NT LIVE widzowie Konińskiego Domu Kultury zostali ugoszczeni domowym sernikiem, jabłecznikiem i ciastem z wiśniami, które przygotowała firma KUCHCIK Catering.
Jeśli macie Państwo ochotę na powtórne spotkanie z Benedictem Cumberbatchem, zapraszamy do Kina Studyjnego CENTRUM na „Pakt z diabłem”, w którym zagra jedną z głównych, tym razem filmowych ról (od 23 października br.).








Trudno określić formę tej prezentacji. Recit..
Co pozwala odkryć terapia? Na to, między inny..
Siła kobiecej wspólnoty będzie tematem marco..
Fabuła filmu ,,Drużyna A(A)” będzie temate..
Seniorzy z zespołów wokalnych działających ..