Dziecięcy festiwal piosenki i tańca powinien pozostać dziecięcy. To najważniejszy wniosek płynący z podsumowania 33. Międzynarodowego Dziecięcego Festiwalu Piosenki i Tańca, który odbył się miesiąc temu w Koninie. Maksymalny wiek uczestników festiwalu, tańczących i śpiewających, nie przekroczy 16 roku życia.

To ustalenie zapadło w czasie spotkania organizatorów festiwalu, z Konińskiego Domu Kultury, z szefami jury oceniającego dzieci tańczące (Zbigniewem Zasadą), śpiewające (Januszem Tylmanem) i reżyserem gali festiwalowej (Mateuszem Politem). Przypomnijmy – w tym roku w dwóch kategoriach: show dance oraz hip hop, break dance, electric boogie i funky uczestnicy w rywalizacji uczestniczyć mogli tancerze do 19 lat. - Ten eksperyment się nie sprawdził. Dorośli uczestnicy powinni rywalizować na innych forach. Na dodatek okazało się, że ci najstarsi wcale nie stanowią wzoru dla młodszych, nie podciągają poziomu; często zdecydowanie młodsi zdecydowanie starszych przewyższają poziomem wykonania  – oceniali organizatorzy festiwalu i jurorzy.
 
Spotkanie w KDK zorganizowano (28 czerwca 2012 r.) by podsumować tegoroczny festiwal i rozpocząć organizowanie kolejnego. A że jest nad czym radzić i pracować niech świadczy fakt, że kierownictwo KDK zdecydowało się powołać (w strukturze organizacyjnej placówki) specjalne biuro festiwalu. Dyrektor Elżbieta Markiewicz-Miętkiewska argumentowała: - Dorobek i rozmach organizacyjny festiwalu jest tak  duży, że trzeba go w zasadzie traktować jak odrębną instytucję. Dotychczas organizacją festiwalu zajmowali się pracownicy impresariatu KDK. Od 1 lipca organizacją imprezy zajmować się będzie odrębne festiwalowe biuro, kierowane przez Ryszarda Piotrowskiego i wspomagane przez zespół pracowników KDK. Dzisiaj biuro, jeszcze nieoficjalnie, zaczyna działalność od  przygotowania, a w zasadzie przedyskutowania zapisów regulaminu 34. festiwalu.
 
Na początek jednak kilka słów o 33. festiwalu. Robert Glapa, zastępca dyrektora KDK: - Generalnie spotkaliśmy się ze słowami uznania za sprawnie i porządnie zorganizowany festiwal. To ocena uczestników, co nas najbardziej cieszy. Bardzo wysoko oceniony został poziom prezentacji uczestników. Obserwatorów festiwalu wciąż zaskakuje rosnący poziom prezentacji. Ale pojawiły się także, choć jednostkowe, uwagi do sposobu oceniania zespołów tanecznych: że ocena była turniejowa, a nie festiwalowa.
           
- Zdecydowanie odrzucam ten zarzut – oponował Zbigniew Zasada, przewodniczący jury „tanecznego” 33. festiwalu.-  Prawdą jest, że wielu jurorów uczestniczy w turniejach tanecznych. Posługujemy się także sposobami oceniania obowiązującymi na tych imprezach, ale zasadą oceniania turniejowego jest wystawianie ocen punktowych natychmiast po każdej prezentacji i są to oceny nieodwołalne. Rachunek matematyczny powoduje, kto jaką w efekcie otrzymuje ocenę. Inaczej jest na festiwalu. Nawet jeśli przy prezentacjach stawialiśmy „punkty”, to służyły one tylko dla nas, jurorów informacji, i były dopiero podstawą do dyskusji nad oceną prezentacji. Zdarzało się, wcale nierzadko, że juror po dyskusji zmieniał własną ocenę występującego zespołu. W tej sytuacji mówienie o „turniejowym ocenianiu” jest co najmniej chybione.
 
W czasie spotkania wiele czasu poświęcono dyskusji o regulaminie przyszłorocznego festiwalu. Można uznać (w zasadzie) za pewne, że między innymi:
- czas każdej  prezentacji zostanie skrócony do 3 minut
-w prezentacjach tanecznych obowiązywać będą trzy kategorie wiekowe: do 11 lat i młodsi, do 15 lat i młodsi, do 16 lat i młodsi
-kategorie wiekowe piosenkarzy: do lat 8, od 9 do 11 lat, od 12 do 13 lat, od 14 do 16 lat; trzem ostatnim (poza kategorią  najmłodszych wykonawców) towarzyszyć będzie Konin Band Orchestra.
Nadal trwają dyskusje nad ustaleniem kategorii choreografii tanecznych. - To ważne dla rozróżnienia czystych form tanecznych, etiud, od show artystycznych czy show wykorzystujących style street dancowe – przekonywali Mateusz Polit i Zbigniew Zasada. Zachowana zostanie kategoria: taniec towarzyski, mimo że w tej kategorii zgłasza się niewiele zespołów. -Ale dla tańca w ogóle to bardzo cenna forma – przekonywali organizatorzy i jurorzy. Przyjęto jednak zasadę, że kategorie zostaną „uruchomione”, jeśli zakwalifikowanych do finału konińskiego zostanie minimum pięć form tanecznych lub śpiewających. Jury będzie miało prawo do innego sposobu przyznawania Aplauzów w poszczególnych kategoriach.
 
Prace nad przyszłorocznym 34. Międzynarodowym Dziecięcym Festiwalem Piosenki i Tańca trwają.  Organizatorzy festiwalu są pełni nadziei, że uda się  problemy regulaminowe szybko rozstrzygnąć i regulamin ujrzy światło dzienne już we wrześniu. A potem już będzie tak jak zawsze, czyli tak jak widać na zdjęciach poniżej.

Andrzej Dusza


foto: Zdzisław Siwik

 

REKLAMA:

Zapowiedzi

Partnerzy KDK